Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie

Tel:(41) 37-41-082

E-mail: sekretariat@psp2staporkow.szkolnastrona.pl

Zwiedzaliśmy Roztocze..

W dniach 24-25 maja br. Drugoklasiści zwiedzali Zamojszczyznę. Malownicze Roztocze, które swoim pięknem urzekło każdego z nas. Jest to pasmo malowniczych pagórków ciągnących się od Kraśnika do Lublina, nazwa wywodzi się od słowa „roztaczać”, czyli dzielić dorzecza takich rzek jak: Wieprz, Bug, San i Dniestr. Byliśmy w Szczebrzeszynie, gdzie w centrum podziwialiśmy ogromnego chrząszcza- bohatera wiersza Jana Brzechwy.
     W Zwierzyńcu niesamowite wrażenie zrobił na nas kościół „na wodzie” lub „wyspie”-miejsce należące do Zarządu Ordynacji, założone przez Jana Zamoyskiego. W Krasnobrodzie  mieliśmy nocleg w pensjonacie położonym nad jeziorem, byliśmy w Sanktuarium Matki Bożej Krasnobrodzkiej zwane małą Częstochową. W pamięci utkwiła nam wędrówka szlakiem turystycznym na wzniesienie Bukowa Góra ,które należy do Roztoczańskiego Parku Narodowego, tam  mogliśmy podziwiać okazy przyrody a z wzniesienia pobliskie tereny Roztocza Środkowego. Trochę zmęczyła nas ta wspinaczka, ale warto było!
   W drugim dniu wycieczki byliśmy w stolicy Roztocza-Zamościu, pięknym renesansowym mieście założonym przez Jana Zamoyskiego. Niesamowite wrażenie zrobił na nas Rynek Wielki otoczony arkadowymi podcieniami z pięknym ratuszem z XVI w. i Arsenał z XVII w.
    Malownicze, urzekające krajobrazy to nie tylko wizytówka Roztocza. Są miejsca, o których powinniśmy wiedzieć wszyscy, miejsca związane z cierpieniem tutejszej ludności. Byliśmy na cmentarzu w miejscowości Sochy, gdzie znajdują się groby mieszkańców, którzy zginęli z rąk hitlerowskich żołnierzy w czasie pacyfikacji wsi w dniu 1 czerwca 1943 roku, śmierć poniosło około 180 osób. Smutna jest też historia dzieci Zamojszczyzny, które były wywożone do Niemiec, zabijane lub więzione w obozach zagłady. Te wydarzenia uświadamiają nam, że wolność jest wartością nadrzędną, którą wciąż należy pielęgnować.  Wycieczka na Roztocze była nie tylko chwilą relaksu, ale też lekcją geografii, biologii, a przede wszystkim lekcją patriotyzmu. Podziwialiśmy,  odpoczywaliśmy i poznawaliśmy historię tamtego regionu. Warto pojechać na ziemie wschodnie, aby znów zetknąć się z urokliwymi krajobrazami i pochylić głowę nad przeszłością.
      Opiekunami na wycieczce byli: Agnieszka Wojcierowska, Renata Cichacka,   Agnieszka Włodarczyk - Salata, Wojciech Ćwik i Mariola Szocińska.