Zadanie 2. Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości).
W klasach 1 – 3 przeprowadzono zajęcia: Bezpiecznie spędzam czas wolny.
Podczas rozmów szczególną uwagę zwrócono na sposoby komunikowania się między sobą. Rozmowa dotyczyła również zmian jakie każdego dnia zachodzą w naszym życiu i co ma na nie wpływ? Następnie w grupach uczniowie szukali sposobu na rozwiązanie problemów w relacjach międzyludzkich. Dotyczyły one spraw w rodzinie, szkole, wśród kolegów oraz w relacjach
z nauczycielami i w relacjach sąsiedzkich. Uczniowie otwarcie mówili o swoich sposobach komunikowania się z kolegami, rodzicami, nauczycielami. Wyrażali swoje opinie na temat rzeczywistych relacji i zachowań, ale również prawidłowo określali jak naprawdę te relacje powinny wyglądać. Uczniowie zdali sobie sprawę, że zmiany we wspólnych relacjach są konieczne i możliwe do zrobienia ale zależne tylko od nas samych i tak naprawdę należy rozpocząć od poprawy własnego postępowania.
- 1. Konkurs plastyczny „Jak być dobrym i uczynnym kolegą”
Na podstawie Regulaminu konkursu plastycznego „Jak być dobrym i uczynnym kolegą”
dla uczniów klas I – III ZSP Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2
w Stąporkowie, Komisja w składzie
Wicedyrektor: Ewa Chrapek
Pedagog: Urszula Kalińska
Psycholog: Barbara Chajska
oceniła zgodność treści z tematem konkursu, poziom artystyczny i estetykę prac.
Komisja wyłoniła spośród 62 prac plastycznych
I nagrodziła 8 osób:
- Kinga Kurp kl. II a
- Antek Rut kl. II a
- Julia Kołodziejczyk kl. II a
- Jędrek Ordziński kl. II a
- Szilana Zaręba kl. II a
- Marika Szmalec kl. II b
- Oliwia Korkowska kl. II b
- Kacper Jakubczyk kl. II b
- Konkurs plastyczny „Co mogę zrobić, żeby innym było ze mną lepiej”
Na podstawie Regulaminu konkursu plastycznego „Co mogę zrobić, żeby innym było ze mną lepiej”
dla uczniów klas IV – VI ZSP Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2
w Stąporkowie, Komisja w składzie
Wicedyrektor: Ewa Chrapek
Pedagog: Urszula Kalińska
Psycholog: Barbara Chajska
oceniła zgodność treści z tematem konkursu, poziom artystyczny i estetykę prac.
Komisja wyłoniła spośród 50 prac plastycznych
I nagrodziła 7 osób:
- Alicja Komisarczyk kl. IV a
- Oliwia Dulewicz kl. IV a
- Krzysztof Rupniewski kl. IV a
- Zuzanna Lunge kl. IV a
- Magdalena Rut kl. V b
- Mateusz Sorbian kl. V b
- Sandra Dulewicz kl. VI b
- 3. Konkurs plastyczny „Bezpiecznie spędzam czas wolny”
Na podstawie Regulaminu konkursu plastycznego „Bezpiecznie spędzam czas wolny”
dla uczniów klas I – III ZSP Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2
w Stąporkowie, Komisja w składzie
Wicedyrektor: Ewa Chrapek
Pedagog: Urszula Kalińska
Psycholog: Barbara Chajska
oceniła zgodność treści z tematem konkursu, poziom artystyczny i estetykę prac.
Komisja wyłoniła spośród 55 prac plastycznych
I nagrodziła 4 osoby
- Zosia Kloczkowska kl. III b
- Patryk Klimczyk kl. III b
- Matylda Choromańska kl. II a
- Adrian Kłosowski kl. II a
Uczniowie mieli dowolność w doborze techniki wykonania prac plastycznych. Spośród społeczności szkolnej do Ogólnopolskiego Konkursu wytypowano 17 prac plastycznych. Autorzy najlepszych prac zostali nagrodzeni na forum szkoły (po przedstawieniu jasełkowym) upominkami wręczanymi przez panią dyrektor.
Warsztaty pedagogiem „Umiejętność radzenia sobie ze stresem” przeprowadzone
w klasach: VI a, VI b, V a, V b, IV a, IV b.
Metody zastosowane przy realizacji zajęć to działania aktywizujące uczestników: dyskusja, odpowiedzi na pytania, wykład, praca w grupach. Podczas zajęć omówiono zagadnienia dotyczące problematyki stresu w życiu codziennym. W ramach zajęć uczniowie poznali przyczyny stresu, mechanizmy jego działania oraz techniki i metody radzenia sobie w trudnej sytuacji. Przeprowadzona była także dyskusja na temat własnych doświadczeń w zakresie radzenia sobie ze stresem. Na koniec zajęć uczniowie poddali się relaksacji.
Celem zajęć było wsparcie w radzeniu sobie ze stresem, zwiększenie świadomości na temat własnej reakcji na stres oraz nabycie praktycznych umiejętności zapobiegania negatywnym skutkom działania stresu i rozwijanie zachowań i reakcji pozwalających na konstruktywne radzenie sobie ze stresem.
Harcerze z 6 Koneckiej Drużyny Harcerskiej im. Szarych Szeregów „Wilki" działającej
w naszej szkole, współpracując z Niepublicznym Przedszkolem „Bajkowe Przedszkole”
w Stąporkowie, przygotowali zabawę, w czasie której oprócz pląsów i piosenek przeprowadzone były konkursy pod hasłem: Jestem bezpieczny – nie rozmawiam z obcymi, oraz Światełko odblaskowe. Dzieci otrzymały wykonane przez harcerzy wiatraczki.
W ramach zadania 4 harcerzy w/w drużyny, zorganizowało pomoc sąsiedzką (wolontariat). Z pomocą rodziców i starszego rodzeństwa znalazły osoby starsze lub chore, którym pomagają w codziennych czynnościach, takich jak: wynoszenie śmieci, wyprowadzanie psa na spacery, robienie zakupów. Na uwagę zasługuje fakt, ze oprócz wykonywanych prac, harcerze poświęcają swój czas na rozmowę i towarzyszenie innym ludziom w ich samotności lub chorobie.
Efekty:
- Wykształcenie u uczniów postawy tolerancji w kontaktach międzyludzkich.
- Uwrażliwienie uczniów na cierpienie drugiego człowieka – postawa empatii.
- Rozwijanie wyobraźni u uczniów.