STRUKTURA ORGANIZACYJNA
- Drukuj"/> artykuł: STRUKTURA ORGANIZACYJNA"/>
- Zapisz jako pdf"/> artykuł: STRUKTURA ORGANIZACYJNA"/>
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Publicznej szkoły podstawowej nr 2 w stąporkowie
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Niniejszy regulamin organizacyjny zwany dalej Regulaminem, określa organizację i zasady funkcjonowania Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2
w Stąporkowie;
2) statucie - należy przez to rozumieć Statut Publicznej Szkoły Podstawowej
Nr 2 Stąporkowie;
3) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949);
4) nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Publicznej Szkole Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie;
5) pracowniku samorządowym - należy przez to rozumieć pracowników szkoły;
6) szkole – należy przez to rozumieć Publiczną Szkołę Podstawową Nr 2 w Stąporkowie.
§ 2.
- Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie jest jednostką budżetową, powołaną do wykonywania przynależnych zadań publicznych określonych przepisami prawa:
1) oświatowego;
2) powszechnie obowiązującego;
3) przejętych w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej i samorządowej;
4) wewnątrzszkolnego.
- Siedzibą Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Stąporkowie są budynki przy ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego 114.
- Organem prowadzącym szkołę jest Burmistrz Stąporkowa, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny Świętokrzyski Kurator Oświaty.
§ 3.
- Podstawą prawną działania Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie są:
1) Uchwała Nr XLIII/276/2017 Rady Miejskiej w Stąporkowie z dnia 28 listopada 2017 r. w sprawie stwierdzenia przekształcenia Zespołu Szkół Publicznych w Stąporkowie w ośmioletnią Publiczną Szkołę Podstawową Nr 2 w Stąporkowie;
2) Statut Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie.
§ 4.
- Akty wewnątrzszkolne , o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 , wydawane są w formie pisemnej przez Radę Pedagogiczną Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie, Dyrektora szkoły lub z jego upoważnienia przez inne osoby, a także na podstawie szczegółowych upoważnień, wynikających z przepisów prawnych.
- Aktami wewnątrzszkolnymi są;
1) uchwały Rady Pedagogicznej;
2) zarządzenia Dyrektora szkoły;
3) decyzje administracyjne;
4) komunikaty;
5) pisma ogólne.
- Uchwały Rady Pedagogicznej rozstrzygają w szczególności sprawy, o których mowa w § 53 Statutu Szkoły.
- Zarządzenia dyrektora szkoły regulują zasadnicze dla szkoły sprawy wymagające trwałego unormowania.
- Decyzjami rozstrzyga się sprawy o charakterze indywidualnym lub których czas obowiązywania jest ściśle określony.
- Pisma ogólne powiadamiają o czymś , co nie wchodzi w zakres zarządzeń i decyzji, a jest istotne dla sprawnego funkcjonowania szkoły.
- Komunikatami podawane są do wiadomości pracowników i uczniów informacje o bieżącej działalności szkoły.
§ 5.
- Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie jest jednostką budżetową, której gospodarka finansowa prowadzona jest na zasadach określonych w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077).
- Podstawą gospodarki finansowej szkoły jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Radę Miejską Stąporkowa.
- Szkoła pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu Gminy.
- Dyrektor szkoły odpowiada za dyscyplinę budżetową.
- Obsługę kadrową i księgową Publicznej szkoły Podstawowej nr 2 w Stąporkowie prowadzi Centrum Usług Wspólnych w Stąporkowie.
ROZDZIAŁ II
Kierowanie pracą Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie
§ 6.
1. Funkcjonowanie szkoły opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
- Działalnością szkoły kieruje Dyrektor, powołany zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 7.
- Dyrektor szkoły:
a) pełni funkcję Przewodniczącego Rady Pedagogicznej;
b) sprawuje nadzór pedagogiczny, o którym mowa w odrębnych przepisach;
c) kieruje pracą szkoły przy pomocy wicedyrektora;
d) jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników i realizuje, w stosunku do nich, uprawnienia zwierzchnika służbowego;
e) współpracuje i współdziała z osobami zatrudnionymi w szkole, w celu sprawnego funkcjonowania szkoły oraz koordynuje funkcjonowanie komórek organizacyjnych szkoły w zakresie realizacji aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora, Radę Pedagogiczną, organ prowadzący i nadzorujący szkołę
- Zadania dyrektora szkoły:
1) kierowanie szkołą i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych szkoły;
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) współpraca z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim;
5) współdziałanie z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie realizacji zaleceń i postanowień na zasadach określonych w ustawie – Prawo oświatowe;
6) przedkładanie do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej projektów planów pracy, planu finansowego, przydziału zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych nauczycieli , planu doskonalenia zawodowego nauczycieli;
7) przygotowywanie i prowadzenie posiedzeń Rady Pedagogicznej;
8) zapoznawanie Rady Pedagogicznej z planem nadzoru pedagogicznego w wymaganym prawem terminie oraz sprawozdaniem z jego realizacji;
9) ustalanie, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizacji pracy szkoły,
w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
10) przedkładanie Radzie Pedagogicznej w celu podjęcia uchwały projektów innowacji pedagogicznych;
11) przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji
i promocji uczniów;
12) realizowanie uchwał Rad Pedagogicznych i wstrzymywanie uchwał niezgodnych
z przepisami prawa;
13) opracowywanie i realizowanie planu finansowego szkoły z zachowaniem dyscypliny budżetowej;
14) prowadzenie ewidencji spełniania obowiązku szkolnego;
15) kontrolowania realizacji obowiązku szkolnego;
16) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły oraz przenoszenia do innych szkół;
17) udzielanie zezwoleń na indywidualny tok nauki lub indywidualny program nauczania;
18) zwalnianie uczniów , zgodnie z odrębnymi przepisami z wychowania fizycznego, informatyki, drugiego obcego języka;
19) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach człowieka i prawach dziecka;
20) umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
21) dokonywanie oceny pracy nauczycieli i pracowników na stanowiskach urzędniczych;
22) stwarzanie warunków do realizacji awansu zawodowego poprzez przydzielanie opiekunów stażu nauczycielom stażystom i kontraktowym;
23) dokonywanie oceny dorobku zawodowego oraz przestrzeganie zasad awansu zawodowego zgodnie z odrębnymi przepisami;
24) prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych pracowników, a w szczególności:
a) nawiązanie i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,
b) powierzanie funkcji wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych zgodnie
z przepisami,
c) przyznawanie nagród Dyrektora oraz wymierzanie kar porządkowych pracownikom,
d) występowanie z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia,
e) wydawanie decyzji o nadaniu stopnia awansu nauczyciela kontraktowego,
f) przyznawanie dodatku motywacyjnego i innych dodatków pieniężnych zgodnie z przepisami prawa, na podstawie obowiązujących regulaminów
g) dysponowanie środkami ZFŚS,
h) występowanie z urzędu w obronie nauczyciela w celu ochrony praw i godności nauczyciela;
i) opracowanie kryteriów oceny pracowników samorządowych zajmujących stanowiska urzędnicze;
j) dokonywanie oceny pracy pracowników na kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
k) określanie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy,
25) opracowywanie arkusza organizacyjnego na każdy rok szkolny;
26) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkoły;
27) organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny;
28) współdziałanie z organem prowadzącym w organizowaniu dowozu uczniów do szkoły;
29) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji nauki oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych;
30) zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki;
31) współdziałanie ze związkami zawodowymi działającymi w szkole, w zakresie uprawnień związków zawodowych do opiniowania i zatwierdzania;
32) planowanie i organizowanie, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, planu doskonalenia nauczycieli;
33) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami doskonalenia nauczycieli
w organizacji praktyk studenckich;
34) stwarzanie warunków do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich;
35) powoływanie Komisji Rekrutacyjnej;
36) organizowanie egzaminów zewnętrznych;
37) podawanie do publicznej wiadomości w wymaganym terminie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników;
38) prowadzenie spraw związanych z administrowaniem nieruchomościami na terenie szkoły;
39) zlecanie prac o charakterze usługowym (usług transportu, serwisu urządzeń, wykonania ekspertyz, wykonanie audytu, robót remontowo- budowlanych, itp.);
40) przygotowanie wniosków o przystąpieniu do procedury o udzielenie zamówienia publicznego;
41) wykonywanie innych działań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 8.
- Zakresy zadań wicedyrektora i osób zatrudnionych w szkole określa dyrektor szkoły na piśmie w formie zadań , uprawnień i obowiązków.
- W czasie nieobecności dyrektora szkoły obowiązki jego pełni wicedyrektor.
§ 9.
- Wicedyrektor i osoby zatrudnione w szkole odpowiadają za:
1) terminową i prawidłową realizację zadań i kompetencji podległych pracowników;
2) organizację i skuteczność pracy podległych pracowników;
3) przygotowanie i realizację zarządzeń i decyzji dyrektora, uchwał Rady Pedagogicznej
i Rady Rodziców oraz aktów prawnych wydanych przez organ prowadzący, nadzorujący, a także instytucje upoważnione do nadzoru i kontroli.
- Za realizację wyżej wymienionych zadań wicedyrektor i osoby zatrudnione w szkole odpowiadają bezpośrednio przed dyrektorem szkoły.
§ 10.
Pracownicy szkoły, o których mowa w § 11 podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań i kompetencji Dyrektora szkoły, a także wydają decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej na podstawie odrębnych upoważnień Dyrektora.
ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna szkoły
§ 11.
- W szkole tworzy się komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy – podległe bezpośrednio dyrektorowi.
- W szkole funkcjonują następujące stanowiska pedagogiczne:
1) wicedyrektor;
2) pedagog;
3) psycholog;
4) logopeda;
5) bibliotekarz;
6) nauczyciele.
- W szkole funkcjonują następujące stanowiska administracyjno-obsługowe:
1) sekretarz szkoły;
2) kierownik obiektów sportowych;
3) specjalista ds. bhp;
4) konserwator;
5) robotnik gospodarczy;
6) woźna;
7) sprzątaczka;
8) pomoc nauczyciela;
9) opiekun dowozu dzieci.
- W Publicznej Szkole Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie tworzy się Radę Pedagogiczną, w skład której wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. Rada Pedagogiczna pracuje w oparci o Regulamin Rady Pedagogicznej.
- W szkole powołany jest Administrator Bezpieczeństwa Informacji (ABI), którego zakres kompetencji i zadań wynika z Polityki Bezpieczeństwa Informatycznego szkoły.
- Szczegółowy zakres zadań, kompetencji i odpowiedzialności pedagoga, psychologa, logopedy, bibliotekarza i nauczyciela Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie zapisany jest w Statucie Szkoły, który pracownicy pedagogiczni obowiązani są przestrzegać.
ROZDZIAŁ IV
Wspólne zadania dla komórek organizacyjnych i stanowisk samodzielnych
§ 12.
- Funkcjonowanie komórek organizacyjnych szkoły i pracowników na samodzielnych stanowiskach opiera się na zasadzie służbowego podporządkowania, podziału czynności
i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań. - Komórki organizacyjne szkoły współpracują ze sobą w oparciu o wewnętrzny podział pracy, określony w Regulaminie i zarządzeniach Dyrektora. Współpraca w szczególności polega na:
1) wzajemnym współdziałaniu i uzgadnianiu prowadzonych spraw;
2) udostępnianiu wszelkich materiałów usprawniających realizację zadań;
3) przedstawieniu opinii niezbędnych do wykonywania zleconych zadań.
§ 13.
- Pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy z tytułu podpisanych lub parafowanych dokumentów czy korespondencji odpowiadają za:
1) uzgodnienie ich treści pod względem merytorycznym;
2) zgodność z obowiązującymi przepisami;
3) właściwą formę;
4) terminowość załatwienia sprawy.
ROZDZIAŁ V
Zakres działania komórek organizacyjnych i samodzielnych pracowników
§ 14.
- Do zadań Specjalisty ds. bhp należy pełnienie funkcji doradczych i kontrolnych
w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) informowanie Dyrektora szkoły, o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych oraz występowanie z wnioskami zmierzającymi do eliminacji bądź ograniczania stwierdzonych zagrożeń;
3) udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych, zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa
i higieny pracy;
4) udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach
i w dokumentacji;
5) udział w przekazywaniu do użytkowania:
a) nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części,
b) urządzeń i aparatury stwarzającej zagrożenia zawodowe oraz urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników i uczniów;
6) sporządzanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
7) udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
8) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;
9) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz
w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
10) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących
wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
11) doradztwo w zakresie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
12) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną praca;
13) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
14) organizowanie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
15) współpraca z laboratoriami środowiska pracy w zakresie organizowania badań
i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia oraz analizowanie wyników badań;
16) współdziałanie z jednostkami służby medycyny pracy oraz lekarzami sprawującymi profilaktyczna opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;
17) współdziałanie ze społecznym inspektorem pracy oraz z organizacjami związkowymi przy podejmowaniu przez nie działań, mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie
i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;
18) uczestniczenie w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zespołach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;
19) inicjowanie i rozwijanie na terenie szkoły różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;
20) prowadzenie okresowych przeglądów stanu technicznego i terenów przyległych oraz infrastruktury technicznej wraz z określeniem potrzeb z zakresie konserwacji
i koniecznych remontów;
21) planowanie i zakup środków ochrony indywidualnej, odzieży ochronnej oraz prowadzenie ewidencji i rozchodu;
22) nadzór nad właściwym zabezpieczeniem przeciwpożarowym obiektów szkoły, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
23) przeprowadzanie okresowych oraz doraźnych kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego w obiektach Zespołu Szkół Publicznych w Stąporkowie;
24) wydawanie zaleceń pokontrolnych zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej w kontrolowanych obiektach;
25) nadzór nad prawidłowym wyposażeniem, rozmieszczeniem i konserwacją podręcznego sprzętu gaśniczego;
26) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem i konserwacją urządzeń przeciwpożarowych znajdujących się w obiektach szkoły (instalacje sygnalizacji pożaru, klapy dymowe, stałe urządzenia gaśnicze itp.);
- Specjalista ds. BHP jest uprawniony do:
1) przeprowadzania kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przestrzegania przepisów oraz zasad w tym zakresie w szkole i w każdym innym miejscu wykonywania pracy;
2) występowania do osób kierujących pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wypadkowych i szkodliwości zawodowych oraz uchybień
w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) występowania do Dyrektora z wnioskami o nagradzanie pracowników wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa
i higieny pracy;
4) występowania do Dyrektora o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
5) niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego
w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób;
6) niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika zatrudnionego przy pracy wzbronionej;
7) niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika, który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia własnego albo innych osób;
8) wnioskowania do Dyrektora o niezwłoczne wstrzymanie pracy i zajęć w szkole
w przypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników, uczniów albo innych osób.
9) przeprowadzanie próbnych ewakuacji.
§ 15.
- Do zadań Kierownika obiektów sportowych należy w szczególności:
1) nadzór nad właściwym utrzymaniem i zagospodarowaniem obiektów sportowych i terenów wokół obiektów;
2) zapewnienie sprawności techniczno-eksploatacyjnej obiektów i urządzeń sportowych (remonty, przeglądy techniczne) oraz zabezpieczenie majątku szkolnego;
3) tworzenie bazy sportowej i ustalanie zasad jej wykorzystywania;
4) opracowywanie projektów regulaminów wewnętrznych kierowanych obiektów;
5) udostępnianie podległych obiektów pod wynajem, przygotowywanie umów związanych z wynajmem oraz kontrolowanie systematyczności wnoszonych opłat z tytułu korzystania z obiektów sportowych;
6) opiniowanie urlopów podległym pracownikom;
7) organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnym;
8) sprawowanie nadzoru nad prawidłowością czynności wykonywanych przez podległych pracowników (sprzątaczka, robotnik gospodarczy);
§ 16.
- Do zadań Wicedyrektora należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym prowadzenie obserwacji u wskazanych przez dyrektora nauczycieli;
2) nadzór nad Samorządem Uczniowskim;
3) udostępnianie informacji uczniom, rodzicom i nauczycielom o formach pomocy materialnej uczniom;
4) prowadzenie Księgi Zastępstw i wyznaczanie nauczycieli na zastępstwa;
5) opracowywanie analiz wyników badań efektywności nauczania i wychowania;
6) nadzór nad pracami Komisji Przedmiotowych;
7) wnioskowanie o nagrody, wyróżnienia i kary dla pracowników pedagogicznych;
8) przygotowywanie projektów ocen nauczycieli i ocen dorobku zawodowego dla wskazanych przez dyrektora nauczycieli;
9) przeprowadzanie szkoleniowych rad pedagogicznych z zakresu prawa oświatowego;
10) opracowywanie planu lekcji na każdy rok szkolny i wprowadzanie niezbędnych zmian po wszelkich zamianach organizacyjnych;
11) bezpośredni nadzór nad prawidłową realizacją zadań zleconych nauczycielom;
12) opracowywanie planu wycieczek w oparciu o propozycje wychowawców klas;
13) wstępna kontrola dokumentacji wycieczek;
14) opracowywanie planu apeli, imprez szkolnych i kalendarza szkolnego;
15) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka;
16) pełnienie dyżuru kierowniczego w wyznaczonych przez dyrektora godzinach;
17) zapewnianie pomocy nauczycieli w realizacji ich zadań i oraz ich doskonaleniu zawodowym;
18) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk studenckich oraz prowadzenie wymaganej dokumentacji;
19) nadzór nad organizacjami , stowarzyszeniami i wolontariuszami działającymi w szkole za zgodą Dyrektora szkoły i pozytywnej opinii Rady Rodziców w zakresie działania programowego;
20) opracowuje na potrzeby dyrektora i Rady Pedagogicznej wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
21) kontroluje w szczególności realizację przez nauczycieli podstaw programowych nauczanego przedmiotu;
22) kontroluje realizację indywidualnego nauczania;
23) egzekwuje przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów postanowień statutu;
24) dba o właściwe wyposażenie szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt;
25) przygotowuje projekty uchwał , zarządzeń , decyzji z zakresu swoich obowiązków;
26) przygotowuje materiały celem ich publikacji na stronie www szkoły oraz systematycznie kontroluje jej zawartość;
27) kontroluje prawidłowość wymagań edukacyjnych stawianych przez nauczycieli uczniom w zakresie zgodności ich z podstawową programową i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania;
28) rozstrzyga spory między uczniami i nauczycielami w zakresie upoważnienia dyrektora szkoły;
29) współpracuje z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną;
30) kontroluje pracę pracowników obsługi;
31) dba o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli;
32) współpracuje z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną, policją i służbami porządkowi w zakresie pomocy uczniom i zapewnieniu ładu i porządku w szkole i na jej terenie;
33) przestrzega wszelkie Regulaminy wewnątrzszkolne , a w szczególności Regulamin Pracy; przepisy w zakresie bhp i ppoż;
34) wykonuje polecenia Dyrektora szkoły;
35) zastępuje dyrektora szkoły podczas jego nieobecności.
§ 17.
- Do zadań biblioteki należy:
1) gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych;
2) obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki, czytelni;
3) prowadzenie działalności informacyjnej;
4) zaspakajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych
i informacyjnych;
5) podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;
6) wspieranie nauczycieli w realizacji programów nauczania;
7) przysposabianie uczniów do samokształcenia, do korzystania z różnych źródeł informacji;
8) rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów;
9) kształtowanie kultury czytelniczej, zaspakajanie potrzeb kulturowych;
10) organizacja wystaw okolicznościowych , spotkań z autorami;
11) udział w realizacji programu edukacji czytelniczej i bibliotecznej;
12) ewidencjonowanie i opracowywanie zbiorów;
13) selekcjonowanie zbiorów;
14) prowadzenie dokumentacji pracy bibliotekarzy i wypożyczeń;
15) opracowanie polityki gromadzenia zbiorów, zakupów.
ROZDZIAŁ VI
Zakresy obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy
§ 18.
- Pracownicy zatrudnieni w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Stąporkowie na umowę o pracę są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
- Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
3) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
4) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
6) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
7) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
8) sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego;
- Pracownik zatrudniony w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie zobowiązany jest przestrzegać szczegółowy zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.
§ 19.
- Obowiązki sekretarza szkoły:
1) prowadzenie kancelarii szkolnej w oparciu o jednolity rzeczowy wykaz akt;
2) przyjmowanie i rejestrowanie pism wchodzących i wychodzących;
3) rozsyłanie pism przychodzących zgodnie z zasadami obiegu dokumentów w szkole;
4) wysyłanie korespondencji;
5) prowadzenie ewidencji i dokumentacji przebiegu nauczania tj. księgi ocen, arkuszy ocen;
6) bieżące załatwianie spraw uczniowskich, a w szczególności:
a) przygotowywanie i wydawanie legitymacji szkolnych i ich prolongata,
b) przygotowywanie zaświadczeń na potrzeby różnych instytucji,
c) występowanie o odpisy arkuszy ocen,
d) przygotowywanie odpisów arkuszy ocen,
e) sporządzanie i wydawanie duplikatów świadectw i innych dokumentów;
7) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
8) zamawianie druków ścisłego zarachowania;
9) sporządzanie sprawozdań GUS i innych sprawozdań oświatowych w zakresie spraw uczniowskich;
10) prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich pracowników szkoły;
11) wykonywanie prac kancelaryjnych biurowych;
12) obsługa urządzeń biurowych i poligraficznych;
13) prowadzenie ewidencji i dokumentacji świadectw ukończenia szkoły;
14) zbieranie dokumentacji dotyczącej wszelkich form pomocy materialnej uczniom;
15) zabezpieczenie i przechowywanie pieczęci urzędowych;
16) dbałość o należyty porządek i ład na stanowisku pracy;
17) dbałość o należyty stan techniczny urządzeń znajdujących się w sekretariacie;
18) obsługa gości i interesantów dyrektora;
19) przestrzeganie i nadzorowanie obiegu dokumentów szkolnych;
20) przekazywanie akt do zakładowego archiwum;
21) prowadzenie archiwum szkolnego;
22) udzielanie informacji interesantom;
23) planowanie, zakup środków i materiałów niezbędnych do utrzymywania budynku
i terenów w czystości;
24) prowadzenie ewidencji faktur za dostawę mediów, zlecane usługi, zakupy środków i materiałów do utrzymywania czystości, zakupy materiałów eksploatacyjnych, itp.;
25) przygotowywanie umów wynajmu pomieszczeń szkolnych;
26) prowadzenie rejestru wszystkich umów najmu;
27) przekazywanie do księgowości wszystkich otrzymanych od podmiotów zewnętrznych not obciążeniowych, faktur wystawianych najemcom na podstawie zawartych umów , dokumentów przyjęcia i obrotu środkami trwałymi;
28) prowadzenie comiesięcznych i rocznych rozliczeń czasu pracy pracowników administracji i obsługi;
29) planowanie i zakup środków piśmiennych na potrzeby administracji (papier, tonery, druki, znaczki) oraz prowadzenie ich ewidencji i rozchodu;
30) ewidencjonowanie, znakowanie stanu inwentarza biurowego i wyposażenia wszystkich pomieszczeń;
31) przekazywanie akt spraw zakończonych do zakładowego archiwum;
32) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia i majątku szkolnego;
33) realizacja obowiązku podatkowego szkoły z zakresie podatku od nieruchomości;
34) wystawianie oraz ewidencja delegacji służbowych;
35) opracowywanie planów urlopu pracowników administracji i obsługi;
36) sporządzanie sprawozdania do PEFRON-u;
37) sporządzanie wzoru umów, pism urzędowych itp.;
38) prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i przekazywanie jej do księgowości;
39) zabezpieczenie środków pieniężnych przed kradzieżą zgodnie z obowiązującymi przepisami;
40) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich przepisów dotyczących bhp i ppoż.;
41) udział w szkoleniach bhp i ppoż;
42) zabezpieczenie i właściwe przechowywanie listy obecności pracowników szkoły;
43) prowadzenie rejestru wejść i wyjść;
44) wykonywanie doraźnych prac zlecanych przez Dyrektora szkoły.
- Obowiązki woźnego:
1) kontrolowanie uczniów przychodzących i wychodzących ze szkoły w zakresie ich obowiązków ustalonych w statucie szkoły (zmiana obuwia, zasady zwalniania);
2) sprawowanie nadzoru nad wejściem głównym;
3) zgłaszanie Dyrektorowi przebywania na terenie szkoły osób, których obecność budzi niepokój bądź uzasadnione podejrzenie;
4) udzielanie informacji interesantom;
5) nadzorowanie ruchu uczniów w wejściu głównym;
6) kontrolowanie zachowań uczniów przed wejściem głównym;
7) zezwalanie na opuszczenie szkoły tylko uczniom posiadającym dokument zwolnienia z zajęć;
8) zgłaszanie obecności osób obcych w pobliżu szkoły, zagrażających bezpieczeństwu uczniom lub zachowujących się podejrzanie;
9) informowanie Dyrektora o problemach z zapewnieniem porządku i bezpieczeństwa w okolicy wejścia do obiektu szkolnego,
10) sprzątanie po przerwach podłogi korytarza przed wejściem do szkoły;
11) codzienne sprzątanie przed budynkiem szkoły, na wyznaczonym odcinku
(zamiatanie, odśnieżanie);
12) dbanie o porządek i czystość w dyżurce;
13) przekazywanie informacji kierownictwu szkoły o zauważonych nieprawidłowościach w zapewnianiu bezpieczeństwa uczniów i pracowników;
14) przestrzeganie przepisów bhp i ppoż,;
15) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
16) wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły.
- Obowiązki konserwatora, robotnika gospodarczego:
1) systematyczne lokalizowanie usterek występujących w szkole poprzez częste dokonywanie przeglądów pomieszczeń szkolnych;
2) kontrolowanie, obsługiwanie i konserwacja wszystkich urządzeń technicznych, wodno-kanalizacyjnych, grzewczych, elektro-energetycznych, klimatyzacyjnych;
3) systematyczne usuwanie usterek oraz wykonywanie bieżących remontów zgłaszanych ustnie lub zapisywanych w zeszycie usterek;
4) wykonywanie prac remontowo- budowlanych niewymagających specjalistycznego sprzętu, przygotowania, zlecanych przez dyrektora lub wicedyrektora;
5) troska o wyposażenie warsztatu w sprzęt, narzędzia i materiały, dokonywanie zakupów, zamawianie materiałów w placówkach handlowych w uzgodnieniu
z Dyrektorem;
6) prowadzenie podręcznego zeszytu rozchodu materiałów;
7) utrzymywanie porządku i czystości w warsztacie;
8) utrzymywanie porządku i czystości terenów zielonych (koszenie traw, przycinanie drzew);
9) udział w szkoleniach bhp i ppoż oraz podnoszących kwalifikacje zawodowe;
10) przestrzeganie przepisów bhp i ppoż,;
11) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
12) wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły/bezpośredniego przełożonego.
- Obowiązki sprzątaczki:
1) utrzymywanie czystości w przydzielonym rejonie sprzątania poprzez codzienne wykonywanie czynności:
a) wycieranie na wilgotno kurzy,
b) wietrzenie pomieszczeń,
c) zmywanie podłóg,
d) podlewanie i pielęgnowanie kwiatów,
e) uzupełnianie mydła w pojemnikach,
f) mycie i odkażanie sanitariatów,
g) przecieranie drzwi ,a w razie potrzeby mycie szyb;
2) zabezpieczenie pomieszczeń przed kradzieżą, włamaniem - zamykanie okien , drzwi;
3) sprzątanie okresowe podczas ferii, wakacji, przerw świątecznych obejmujące:
a) gruntowne porządki w wyznaczonych do codziennego sprzątania pomieszczeń: mycie okien, pastowanie podłóg, trzepanie dywanów, zmianę zasłon, firan
i itp.;
4) udział w szkoleniach bhp i ppoż oraz podnoszących kwalifikacje zawodowe;
5) przestrzeganie przepisów bhp i ppoż,;
6) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
7) wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły.
- Obowiązki pomocy nauczyciela:
1) wspieranie uczniów w czynnościach samoobsługowych (przemieszczanie się, czynności techniczne związane z korzystaniem z przyrządów, pomocy i środków dydaktycznych, ubieranie, jedzenie, dbanie o wygląd, itp.);
2) pomoc uczniom na zajęciach lekcyjnych (na prośbę nauczyciela);
3) utrzymanie porządku i czystości w miejscu pracy ucznia, w klasie;
4) opieka nad uczniami podczas przerw śródlekcyjnych;
5) opieka w trakcie spacerów, wycieczek, wyjazdów oraz uroczystości szkolnych;
6) dbanie o bezpieczeństwo uczniów;
7) udział w szkoleniach bhp i ppoż;
8) przestrzeganie przepisów bhp i ppoż. oraz Regulaminu Pracy;
9) wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły.
- Obowiązki opiekuna dowozu dzieci:
1) dowiezienie i odwiezienie uczniów do szkoły i ze szkoły wg opracowanego harmonogramu dowozów;
2) w trakcie wykonywania czynności związanych z opieką dzieci ściśle współpracuje z kierowcą pojazdu w zakresie bezpieczeństwa przewozu, a w szczególności:
a) w czasie przewozu przebywa w autobusie w miejscu zapewniającym widoczność wszystkich uczniów,
b) nadzoruje wsiadanie i wysiadanie uczniów, służąc w razie potrzeby pomocą,
c) sprawdza obecność dowożonych uczniów,
d) w trakcie przejazdu na bieżąco kontroluje stan ładu i bezpieczeństwa w autobusie podejmując skuteczną interwencję w razie jego naruszenia, bez jakichkolwiek form przemocy fizycznej,
e) w czasie wysiadania uczniów opiekun sprawdza czy poruszające się po drodze inne pojazdy nie stanowią zagrożenia dla wysiadających dzieci,
f) o zaistniałych incydentach niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły,
3) udział w szkoleniach bhp i ppoż;
4) przestrzeganie przepisów bhp i ppoż. oraz Regulaminu Pracy;
5) wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły.
ROZDZIAŁ VII
Obieg dokumentów i podpisywanie korespondencji
§ 20.
- W komórkach organizacyjnych Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie obowiązują następujące zasady obiegu dokumentów:
1) przyjmowanie, rejestrowanie, dekretowanie, rozdział, załatwianie, obieg i przekazywanie dokumentów odbywa się na zasadach określonych w instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w szkole;
2) pocztę wpływającą do komórek organizacyjnych rozdziela do załatwienia podległym pracownikom Dyrektor szkoły;
3) dekretacja i dyspozycja umieszczona na korespondencji wpływającej mają charakter wiążących poleceń służbowych;
4) korespondencja rejestrowana jest przez Sekretariat i przekazywana do załatwienia zgodnie z dekretacją;
5) kierownicy oraz wyznaczeni przez nich do załatwienia spraw pracownicy, zobowiązani są do merytorycznego opracowania projektów pism w określonych terminach i przedłożenia do podpisu zgodnie z kompetencjami.
- Obieg dokumentów w szkole może odbywać się z wykorzystaniem narzędzi informatycznych zatwierdzonych przez Dyrektora szkoły w drodze odrębnego zarządzenia.
§ 21.
- Do podpisu Dyrektora szkoły zastrzega się pisma i dokumenty:
1) kierowane do organów władzy państwowej oraz do organów administracji samorządowej;
2) kierowane do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej i innych instytucji kontroli w związku z prowadzonymi przez nie postępowaniami;
3) związane z kontaktami zagranicznymi;
4) decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego chyba, że Dyrektor udzielił stosownych upoważnień.
- Ponadto Dyrektor szkoły podpisuje:
1) dokumenty w sprawach związanych ze stosunkiem pracy pracowników szkoły;
2) pisma okolicznościowe, listy gratulacyjne;
3) upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wewnętrznej i wystąpienia pokontrolne;
- W przypadku nieobecności Dyrektora szkoły, korespondencję zastrzeżoną do jego podpisu podpisuje upoważniony przez niego Wicedyrektor.
- Pisma podpisują inni pracownicy w zakresie ustalonym właściwym upoważnieniem.
- Dokumenty przedkładane do podpisu Dyrektorowi szkoły muszą być parafowane na jednej z kopii przez osobę sporządzającą, kierownika jednostki organizacyjnej szkoły oraz w uzasadnionych przypadkach przez radcę prawnego, jako nie budzące zastrzeżeń pod względem formalno-prawnym.
- Zasady podpisywania dokumentów finansowo-księgowych określają odrębne instrukcje.
- Obieg, rejestracja, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów odbywa się według
zasad określonych w instrukcji kancelaryjnej.
ROZDZIAŁ VIII
Tryb wykonywania kontroli
§ 22.
- Kontrola polega na badaniu działalności komórek organizacyjnych pod względem merytorycznym, formalnym, analizowaniu jej wyników oraz zapobieganiu powstawania nieprawidłowości i jest prowadzona zgodnie z Regulaminem Kontroli Wewnętrznej.
- System kontroli obejmuje kontrole wewnętrzne.
- Celem kontroli wewnętrznej w szkole jest badanie prawidłowości realizacji zadań, efektywności działania, w szczególności kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na:
1) ustaleniu stanu faktycznego;
2) badaniu zgodności postępowania pracowników z obowiązującymi przepisami;
3) ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych;
4) wskazanie sposobu i środków umożliwiających likwidacje nieprawidłowości;
5) omówienie wyniku kontroli z kierownikiem jednostki kontrolowanej i zainteresowanym pracownikiem.
- Wszystkie osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych komórek organizacyjnych zobowiązane są w ramach powierzonych obowiązków do sprawowania nadzoru i kontroli
w stosunku do podległych pracowników i opracowania planu kontroli. - Zakresy kontroli:
1) Dyrektor szkoły przeprowadza kontrolę w zakresie:
a) prawidłowej realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych,
b) prawidłowej realizacji zadań i czynności wszystkich pracowników szkoły,
c) przestrzegania dyscypliny pracy,
d) realizacji uchwał Rady Pedagogicznej,
e) prawidłowości gospodarki finansowej zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym,
f) prowadzenie dokumentacji księgowej,
g) prowadzenie spraw kadrowych, w tym akt osobowych,
h) zgodności wypłat wynagrodzenia z dokumentacją źródłową,
i) przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych.
j) wykorzystywania urlopów pracowniczych,
k) przeprowadzania w szkole zamówień publicznych,
l) przestrzegania instrukcji księgowych, obiegu dokumentów, instrukcji kancelaryjnej,
m) rozchodowania druków ścisłego zarachowania, terminowości składania sprawozdań,
n) zabezpieczenia nośników danych, archiwizacja danych i dokumentów.
2) Wicedyrektor szkoły przeprowadza kontrolę w zakresie:
a) prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
b) prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej,
c) prawidłowej organizacji zajęć pozalekcyjnych, wycieczek,
d) realizacji uchwał Rady Pedagogicznej,
e) przestrzegania dyscypliny pracy przez nauczycieli,
f) przestrzegania przez uczniów i nauczycieli Statutu szkoły,
g) przestrzegania przez uczniów i nauczycieli przepisów bhp i ppoż,
3) Specjalista ds. bhp przeprowadza kontrolę w zakresie:
a) ujętym w rozporządzeniu Rady. Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby BHP (Dz. U. z 1997 r Nr 109, poz. 704 ze zm.)
b) wyposażenia pomieszczeń szkolnych w sprzęt przeciwpożarowy,
c) przestrzegania przepisów przeciwpożarowych przez użytkowników pomieszczeń szkolnych,
d) wizualizacji planu ewakuacji, instrukcji ppoż,
e) znajomości sygnałów alarmowych i dróg ewakuacyjnych na alarmach próbnych,
ROZDZIAŁ IX
Przepisy końcowe
§ 23.
Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za egzekwowanie przestrzegania przez pracowników postanowień Regulaminu.
§ 24.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące oraz wewnętrzne szkoły, w tym Statut Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 i Regulamin Pracy.
§ 25.
Wprowadzanie zmian do Regulaminu może nastąpić w trybie właściwym dla jego ustalenia.
§ 26.
Integralną częścią Regulaminu jest załącznik Nr 1 – Schemat organizacyjny Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Stąporkowie.
Załączniki
Brak załącznikówMetryczka
Wytworzono: | 2012-12-10 00:00 | przez: Wojciech Ćwik |
---|---|---|
Opublikowano: | 2012-12-10 00:00 | przez: Wojciech Ćwik |
Podmiot udostępniający: | Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie | |
Odwiedziny: | 4222 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.